Elevene skal lære om celleåndingen i naturfag. Det kan være et relativt tungt tema for flere elever, med mange begreper å sette seg inn i. Vi har hatt en gjennomgang av tema i fellesskap, men stoffet må repeteres og arbeides med på forskjellige måter. Denne økta startet med et blankt ark og blyant - de skulle hente fram det de kan og husker om tema "celleånding". Elevene samarbeider, og det kommer flere relevante begreper på arkene etterhvert. En elev sliter med å få skrevet noe ned, vedkommende var ikke tilstede i sist time og jeg prøver å bidra til å sette igang tankeprosessen.
Så skal elevene jobbe med viktige nøkkelord knyttet til det de skal kunne om celleåndingen. De kan f.eks. lage et to-kolonneark eller tilsvarende oversikt. Produktet skal leveres inn i slutten av timen. Elevene må gjerne jobbe sammen i mindre grupper - å snakke sammen om tema er og en fin måte å lære stoffet på.
PC og Internett (i tillegg til boka) blir brukt i dette arbeidet samtidig som jeg, og etterhvert også min praksisstudent, går rundt og veileder. Spill og andre utenomfaglige aktiviteter er ingen problemstilling. Jeg har stort sett elever som ber om forklaringer og som vil vise produktet sitt, og hva de har funnet ut av og notert ned.
Hva er utfordringen med bruk av IKT her, og hva er svaret på denne utfordringen? Studenten og jeg ble stående og diskutere dette etter timen. For noen elever blir den informasjonen de finner som svar på oppgaven ganske vilkårlig, og hjelper de ikke til å forstå det de trenger å lære om celleåndingen. Det vil si at læringsutbyttet på en måte blir dårligere, med tilgang på store mengder fakta? Andre finner utfyllende informasjon i forhold til hva de allerede har lært og finner gode svar som mangler i læreboka. For noen blir dette klipp og lim, selv om jeg innledningsvis har presisert at de må finne forklaringer som gir dem en mening, slik at de lettere kan huske hva begrepene betyr.
Er dette feil bruk av IKT i læringsarbeidet? Skulle vi ha holdt oss til boka, blyant og papir? Skulle arbeidet ha vært differensiert, slik at de som var kommet lengst i læringsprosessen kunne bruke flere kilder? Skulle jeg begrense kildebruken? Noen vil gjerne velge en "teknisk" tilnærming til oppgaven uansett? Finnes det en "smartere" måte å gjøre tilsvarende øvelse på? Eller er det rett og slett noe annet de skal lære?
Hei
SvarSlettNå kan ikke jeg svare på noe faglig i dine fag, men jeg har hatt en øvelse i norsk der elevene i emnet norrøn litteratur skulle få bruke nettet som informasjonskilde. Dvs. også nettet, for de får alltid bruke bøker. Utbyttet av dette ble magert. De fant lite, men ikke fordi det finnes lite stoff på nettet. Min oppfatning var at de søkte så vilkårlig (som du er inne på), at de ikke ser ut til å være godt nok trente i informasjonssøk på nettet. Det blir mye wikipedia.
Etter denne økta tenkte jeg at de iallefall må få en gjennomgang av hvordan man søker på nettet, hvordan man går fram for å finne god informasjon.
Ei gruppe gikk på biblioteket og fikk der låne en litteraturhistorie. Dette var flinke elever. De ble (til min forbauselse) overrasket over hvor mye stoff de fant der, hvor treffende og aktuelt det var for problemstillingen. Dette hadde jeg ikke tenkt på, for jeg har jo vokst opp med fagleksikon. De ga meg noe å tenke på.
En annen elev fikk tips av meg om å bruke læreboka eller leksikon, men han sa han fant det han trengte på nettet. Jeg prøvde å observere hans søking, og så at den var overflatisk.
Nettsøk og dybdeinformasjon må jeg iallefall trene elevene mer i. De ser ikke ut til å være gode nok på dette. Og så tenker jeg at fagleksikon (i mine fag) absolutt skal få en større plass i undervisningen.
Begrenset tidsbruk - mine hadde det. De fikk 20 minutter og ble helt stresset over at de ikke fant noe. Dette stresset kom riktignok ikke til syne før etter nett-økten.
Jeg tenker at jeg må styre arbeidsprosessen mer. Kanskje ha utgangspunkt i bøker før en får supplere med nett, men her famler jeg også.
Jeg har i ettertid tenkt at denne metoden gjerne hadde fungert bedre om jeg hadde knyttet oppgaven til en konkret tekst, i alle fall som et utgangspunkt. Men vi ser jo at elevene gjerne er ganske ukritiske på samme måten i forhold til presentasjoner av et tema eller egne fagtekster. For meg så handler dette om bevisstgjøring og motivasjon. Jeg blir litt usikker når enkelte hevder at det bare er et spørsmål om å bruke eller velge den rette metoden i forhold til IKT...så går alt bare bra...
SvarSlettHe he, enig i det siste Rebekka. Det er for lett å svare slik. Men det er veldig kjekt at du drar igang slike diskusjoner. Vi trenger det!
SvarSlett