søndag 19. oktober 2014

Internett-skole

Vi reiser til Roma! Og elevene må klare seg uten lærer noen dager. Nå følger jeg med på et kurs for å lære mer om å ta nettresurser i bruk i undervisning. Og jeg tenker at reisen kan være en fin anledning, til å teste ut bruken av omvendt undervisning.

Nå ligger det allerede mye stoff ute på nettet, hvis en begynner å lete. Allikevel ønsket jeg å lage mitt eget opplegg for elevene i kjemi 1, samtidig som jeg kan oppfordre de til å se på andre ressurser. Jeg har laget tre undervisningsvideoer med PowerPoint. I den ordinære undervisningen bruker jeg vanligvis ikke PowerPoint. Elevene har ikke likt det (kanskje fordi det blir for styrende for innholdet i timene?), og jeg har i arbeidet tatt fram ett gammelt dokument.Videoene varer noen få minutter og omfatter avgrensede temaer knyttet til stoffmengdebegrepet. I tillegg har elevene fått regnoppgaver med fasit, slik at de får bekreftet eventuelt rett svar umiddelbart. Til tre av regneoppgavene har jeg filmet løsningsforslag som de kan se på ved behov. Jeg har og laget tre mer åpne oppgaver som de skal svare på. Der kan de samarbeide eller bruke andre hjelpemidler. Til slutt skal elevene svare på en undersøkelse på Itslearning, slik at jeg får en liten oversikt over hva de får til og hva som er vanskelig. Der vil jeg og ha tilbakemelding på selve undervisningsopplegget. Er dette noe som fungerer for elevene?

Jeg har prøvd å lage et opplegg som ikke gir meg mye vurderingsarbeid i etterkant, samtidig som jeg vil se hva elevene har fått med seg. Jeg har brukt Camtasia studio og sett veiledningsvideoer på bruken av programmet på nettsiden Campus Increment. Videoprogrammet har vært forbausende enkelt å laste ned og ta ibruk. Det skal gjerne litt trening og erfaring til før det blir bra, og det er gjerne en fordele å ha noen å samarbeide med. Under opptak får jeg litt lampefeber, og det er mange redigeringsmuligheter å sette seg inn i. Jeg hadde tid i høstferien til å prøve det ut, og dette er ikke type arbeid som egner seg for arbeidsplassen min på jobb i skoletiden...

Dette er gjerne godt nok for elevene i første omgang, til jeg blir mer trent? Vanlige skoletimer er ikke alltid perfekte heller...Blir spennende å se responsen hos elevene!

En link til beskrivelsen av undervisningsopplegget finner du via Google Drive her.

Eksempel på videoforelesning kommer her:



Roma - Colosseum 2014 
Kjemiske symboler på" museo galileo" i Firenze


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar