Motivasjonen for å la elevene teste ut digitale tankekart har vært at:
- de blir enkle å finne igjen til senere bruk.
- de kan enkelt endres og justeres etter som forståelsen av et tema blir bedre og mer utfyllende.
- de er lette å ta fram og dele med andre og bruke som utgangspunkt for en diskusjon.
- de kan lenke nøkkelord til mer utfyllende tekster som de skriver selv eller finner på nettet.
- de kan legge til bilder og linker til filmer på nettet som illustrasjoner og mentale knagger.
Jeg har brukt litt tid på å studere forskjellige programmer for å lage digitale tankekart og har i første omgang latt elevene bruke Xmind. Det kan de bruke i en enkel gratisversjon. Programmet virker relativt enkelt å ta ibruk.
Her er et eksempel på et elevarbeid. Tema er drivhuseffekten
Meg: Du kunne kanskje tatt med litt mer konkret om konsekvensene
og det internasjonale samarbeidet. Fordelen med å ha et digitalt dokument er at
du kan lenke på relevant info og bilder/figurer fra nettet og bruke det når du
skal repetere senere.
Elev: Hei,
takk for tilbakemeldinger. Jeg begynner å få sansen for dette kapitelet, skal
få lagt litt mer på tankekartet. Og selvfølgelig kan du bruke det som ett
eksempel.
Jeg vil gjerne ha tips fra andre som har erfaring med å la elever bruke digitale tankekart.

Spennende Rebekka! Dette må vi lære mer om av deg. Kjekt å lese.
SvarSlettOg jeg lurer på en ting - kan man legge lenker f.eks. til powerpointer her? Da kan jo et slikt dokument bli et slags grunndokument for et emne der alt ligger inne... (Ville vært fantastisk!)
SvarSlettJeg kan prøve å finne ut mer om det, er selv på en bratt lærekurve. Fint om vi kan ha en kollokvier på dette, gjerne og på et tidspunkt Linn -Christine og jeg ikke har undervisning..
Slett